Co, gdzie i jak? Zakładamy firmę cz.1

Zakładanie działalności gospodarczej to proces czasochłonny. Niestety, nawet po wprowadzeniu zasady ‘jednego okienka’ jest to udręka dla przyszłych przedsiębiorców. Aby chociaż w niewielkim stopniu ułatwić to zadanie, postaram się przybliżyć szczegóły niektórych etapów zakładania firmy.

Po pierwsze, musimy udać się do urzędu gminy lub miasta, w celu złożenia druku EDG-1 – czyli wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Zanim oddamy wypełnione pismo, lepiej je dwa razy sprawdzić – doskonale wiadomo, jak skrupulatni są nasi urzędnicy. Ksero tego druku przyda nam się w kolejnych etapach. Kolejnym miejscem, które musimy odwiedzić jest Główny Urząd Statystyczny. Jest to niezbędne, by otrzymać nr REGON. Plusem jest fakt, że sprawę GUS-u możemy załatwić listownie.

Po formalnościach i stertach papierów, jakie musimy wypełnić, kolejne wizyty są nieco mniej sformalizowane. Najwyższa pora na wyrobienie własnej pieczątki. Muszą się na niej znaleźć takie dane jak:

- imię i nazwisko oraz nazwa firmy

- adres siedziby oraz numer telefonu

- numer NIP oraz REGON

Bez firmowej pieczątki nie będziemy mogli załatwić najprostszych spraw, np. wystawić dokumentów sprzedaży lub założenia rachunku bankowego dla firmy. Właśnie ta czynność stanowi kolejny etap działania. Firmowe konto jest niezbędne do rozliczęń z Urzędem Skarbowym oraz ZUS-em. Banki zazwyczaj nie stwarzają problemów podczas zakładania firmowego konta, jednak warto mieć ze sobą wszelkie dokumenty, np. kesro wpisu do ewidencji podmiotów gospodarczych…

czytaj dalej